Sökning: "svart reklam"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden svart reklam.

  1. 1. En "hälsosam" bild av äldre i reklam

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emmy Dahlberg; Amanda Johansson; Rasmus Fager; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; Skönhetsideal; Reklam; Grafiska Designelement; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur normer kring åldrande kommuniceras visuellt i tidningsreklam. Undersökningens mål var att besvara hur ofta ålderstecken porträtteras visuellt i reklam, vilka visuella designelement porträtterar ålderstecken i ett urval reklambilder i tidningen Hälsa samt hur den visuella kommunikationen och budskapen skiljer sig mellan reklamen med män respektive kvinnor? Den använda metoden var en kvantitativ undersökning där förekomsten av ålderstecken samt typ av ålderstecken räknades. LÄS MER

  2. 2. Att nå ut till rätt målgrupp : En studie om hur digitaliseringen har förändrat mediebyråers upplevda möjlighet att hjälpa sina kunder att nå ut till deras tänkta målgrupp

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Saga Ahltin Sandberg; Cecilia Larm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitalization has meant that a huge number of commercial messages reach us every day, and brands therefore have difficulties managing the fast-growing market. Traditional media agencies need to be digitized to keep up. LÄS MER

  3. 3. Följ strömmen eller drunkna : En kvalitativ intervjustudie av hur livsstilsbudskap på Facebook påverkar unga kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Datateknik och informatik

    Författare :Vanessa Vera Contreras; Rebecca Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Lifestyle message; message; Facebook; young women; advertising; norms; digital media; impact; Livsstilsbudskap; budskap; Facebook; unga kvinnor; reklam; normer; digitala medier; påverkan;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om huruvida livsstilsbudskap på Facebook påverkar unga kvinnor. Syftet har varit att stärka tidigare forskning som visar på att människor påverkas av reklam. Vidare har varit att på djupet ta reda på hur Facebook bidrar till hur unga kvinnor påverkas av livsstilsbudskap. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling, Marknadsföring och Konsumtion? : En studie om sambandet mellan hållbar marknadsföring och hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Philip Stenholm; Tommy Eriksson; [2013]
    Nyckelord :hållbar utveckling; hållbar marknadsföring; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Idag blomstrar debatten om människans och det moderna samhällets framtid under parollen Hållbar utveckling. I media talas det dagligen om politiker som försöker lösa klimatfrågan, på arbetsplatser talas det om CSR-arbete, på handelshögskolor talas det om hållbarhetsredovisning och i jobbannonser söker företag hållbarhetschefer. LÄS MER

  5. 5. Att se världen i svart och vitt : En kritisk granskning av SOS Barnbyars reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Avd för hälsa, kultur och pedagogik

    Författare :Diana Cargonja; Jelena Grahovac; [2013]
    Nyckelord :postcolonialism; whiteness; white man s burden; hegemony; third world; charity; technology; SOS Children s Villages; civilisation; critical review; culture; cultural studies; advertising; advertising strategies; marketing; postkolonialism; vithet; den vite mannens börda; hegemoni; vi och dom; västvärlden; tredje världen; välgörenhet; teknologi; SOS Barnbyar; civilisering; kritisk granskning; kultur; samhälle; kulturvetenskap; samhällsvetenskap; reklam; reklamstrategier; marknadsföring;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to do a critical review of the aid organization SOS Children’s Villages text- and video campaigns, from a postcolonial perspective. Our purpose is divided into two questions: Are there colonial values in the advertising campaigns? Which language- and image strategies are used by SOS Children’s Villages to put across their messages? Our material consists of 10 selected video clips, and four printed ads that are made up of an image and a short text, which are part of a campaign named: Inte ett enda barn ska behöva vara ensamt (translation: Not a single child should have to be alone). LÄS MER