Sökning: "svenskämnets didaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden svenskämnets didaktik.

  1. 16. Går det att lita på våra läromedel? : En läromedelsanalys i svenska för årskurs 6 utifrån det centrala innehållet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; Linnea Hammarström; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsgranskning; Grundskola; Innehållsanalys; Svenska; Lgr11;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera läromedels innehåll för årskurs 6, i förhållande till svenskämnets centrala innehåll för årskurs 4-6 i Lgr11 och i relation till de fyra ämneskonceptionerna i svenska. De frågeställningar som studien utgår ifrån är: 1) Hur fördelas det centrala innehållet i svenska i läromedel? 2) Hur representeras det centrala innehållet i läromedelsuppgifterna? De teoretiska ramarna för studien är fyra ämneskonceptionerna i svenska som utgörs av färdighetsämnet, litteraturhistoriska ämnet, erfarenhetspedagogiska ämnet och svenska som demokratiämne. LÄS MER

  2. 17. Värdegrunden mellan pärmarna : En komparativ analys av Jan Guillous Ondskan och Chimamanda Adichies Lila hibiskus ur ett värdegrundsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Rehbinder; [2020]
    Nyckelord :värdegrund; didaktik; didaktisk potential; gymnasieskolan; svenskämnet; skönlitteratur; litteraturundervisning; Guillou; Ondskan; Adichie; Lila hibiskus;

    Sammanfattning : Skolans värdegrundsarbete ska genomsyra undervisningen inom alla ämnen och inom svenskämnet kan vägen in i detta arbete utgöras av litteratur. Syftet med studien är att undersöka didaktisk potential i två romaner ur ett värdegrundsperspektiv. Metoden utgörs av den nykritiska textanalysmetoden närläsning samt tematisk analys. LÄS MER

  3. 18. Hur etnicitet och normbrytande funktionalitet framställs i svenskämnets läseböcker : En normkritisk studie av tolv läseböcker i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Alopaeus; Tilda Watson Bohlin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; identifikation; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tolv läseböcker i svenskämnets årskurs 1–3 avseende hur normbrytande funktionalitet respektive etnicitet representeras i böckerna. Detta för att se om det finns karaktärer eller beskrivningar i läseböckerna som elever har möjlighet att identifiera sig med. LÄS MER

  4. 19. Genus, etnicitet och social klass i läseböcker : En intersektionell analys av svenskläseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Larsson; Viktor Lidström; [2020]
    Nyckelord :Svenska; svenskläroböcker; grundskolan; intersektionalitet; läseböcker;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur genus, etnicitet och social klass framställs i några av svenskämnets läseböcker i årskurs 3 genom en kvalitativ textanalys i både text och bilder som stöd. De böcker som analyseras i studien är Livet i Bokstavslandet, Nyckeln till skatten och Prima svenska 3 som alla är från olika förlag. LÄS MER

  5. 20. Kan musik främja språkutveckling? : en kvalitativ studie av några musiklärares tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Jakobsson; Frida Vartiainen; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Språkutveckling; Musik; Musiklärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och i så fall hur några musiklärare använder musikundervisningen som ett verktyg för språkutveckling i årskurs 1. Detta skedde utifrån tre aspekter: musikundervisning för att främja språkutveckling, språkutvecklande arbetsformer i musikundervisningen samt musikundervisningens möjligheter till språkutveckling hos andraspråkselever. LÄS MER