Sökning: "svenskämnets didaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden svenskämnets didaktik.

  1. 21. Hur kan lyrik berika svenskämnet på gymnasiet? : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Malin Kähäri; [2017]
    Nyckelord :Lyrics; Lyric based didactics; Lyrical methods; Experience based education; Reading aloud; The writing of lyrics; Reader oriented education; Lyrik; Lyrikdidaktik; Lyrikmetoder; Erfarenhetspedagogik; Högläsning; Lyrikskrivande; Läsarorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie utreder hur lyrik som genre kan berika svenskundervisningens didaktik på gymnasiet, vilka didaktiska metoder som kan tillämpas på lyrikundervisningen, samt vad som kan vara ett representativt urval lyrik för ungdomar. Undersökningen består av en kvalitativ litteraturstudie som utvärderades genom en diskursanalys, samt tolkningen av ett lyriskt urval. LÄS MER

  2. 22. Verktyg för att förstå fakta och fiktion? : En analys av läsförståelsediskurser i läroböcker för skolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; läroböcker; textanalys; läsförståelse; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av läsförståelse som erbjuds i läromedel i svenska, naturkunskap och samhällskunskap i skolans mellanår. Undersökningen söker svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i läroböcker i svenska, samhällskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanår och hur dessa kan förstås i relation till teorier och forskning kring läsförståelse. LÄS MER

  3. 23. Möjligheter för ett radikalt demokratiskt svenskämne : En dekonstruktion av svenskämnets didaktiska utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hannes Lundkvist; [2015]
    Nyckelord :dekonstruktion; diskursteori; emancipation; estetik; jämlikhet; Laclau; mothegemoni; Mouffe; pedagogik; radikaldemokrati; Rancière; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att omformulera svenskämnets didaktiska utgångspunkt genom att utgå från filosofen Jacques Rancières radikala förståelse av vad demokrati innebär. Detta görs genom en "dekonstruktiv" läsning av ämnets styrdokument där ett alternativt sätt att förstå ämnets didaktiska beståndsdelar formuleras (vilket i sin tur görs med utgångspunkt i Laclau & Mouffes "hegemoniska strategi"). LÄS MER

  4. 24. "Den typ; BOOP – BORTA, liksom!” en studie av åtta tioåringars upplevelser av litteratur, film och sociala medier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Fredrik Ebefors; [2014-04-14]
    Nyckelord :multimodal texts; literature pedagogy; screen texts; life worlds; hermeneutic phenomenology; literacy; svenskämnets didaktik;

    Sammanfattning : The Syllabus for Swedish Language and Literature for Elementary School includes literature and multimodal texts, such as web texts. From a Swedish educational perspective, it is important to consider the students' experiences. This study examines a couple of ten year olds experiences of literature, film, and social media. LÄS MER

  5. 25. Didaktiska traditioner och lärarkulturer - en empirisk undersökning av gymnasielärares syn på ämnesdidaktik i filosofi och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jerker Kaj; [2014]
    Nyckelord :ämnesdidaktik; svenska; filosofi; ämneskonceptioner; undervisning i filosofi; undervisning om filosofi; läromedel; klassrumsforskning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet ger fyra gymnasielärare med ämneskombinationen svenska och filosofi sinsyn på hur ämnestraditioner skiljer sig åt i de olika ämnena. Lärarkulturer och ämnestraditionerpresenteras och analyseras liksom lärarutbildningen i allmänhet och den så kallade Malmömodellen– den nya lärarutbildningen från 2001 – i synnerhet. LÄS MER