Sökning: "svenska livsmedelsmarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden svenska livsmedelsmarknaden.
1. Oavsiktlig marknadsformning? : En kvalitativ studie av svenska livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska livsmedelsmarknaden har under början av 2023 genomgått faser där priserna först har höjts och sedan har sänkts. Studien syftar till att undersöka om livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar kan resultera i så kallad oavsiktlig marknadsformning. LÄS MER
2. Konsumtion, kunskapskällor och attityder till aspartam - en åldersfråga?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Aspartam introducerades på den svenska livsmedelsmarknaden på 1980-talet och har sedan dess använts istället för socker i olika livsmedel då det i princip inte innehåller några kalorier. Tidigare studier indikerade att aspartam kunde orsaka olika former av ohälsa vilket orsakade en debatt om ämnet. LÄS MER
3. Marknadsorientering bland lantbruksföretag : en litteraturstudie kring marknadsorientering och dess relevans för svenska lantbruksföretag
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Svenska lantbruksföretag agerar idag på en global marknad med allt ökande konkurrens och krav på effektivitet. Enligt utredningar på uppdrag av regeringen så behövs det en ökad kunskap om marknaden för att kunna stärka företagens lönsamhet och konkurrenskraft (Statens offentliga utredningar 2014). LÄS MER
4. Designens hållbarhetskraft : En kvalitativ studie om design och hållbarhet inom produktutveckling av dagligvaror
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Hållbarhet värderas allt högre utav konsumenter och allt fler företag satsar på ett utökat hållbarhetsarbete. Detta innebär att företag borde utveckla sitt hållbarhetsarbete för att bli eller fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Konsumtionen av livsmedel står för 25 % av hushållens klimatpåverkan. LÄS MER
5. Mervärde ur ett företagsperspektiv : En kvalitativ studie om hur leverantörer på den svenska livsmedelsmarknaden arbetar med att tillföra mervärde till sina produkter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The increased penetration of the retail chains' own branded goods in the Swedish food market has led to a disrupted balance of power at the market, and worse conditions for the suppliers. Further, this has forced the suppliers to overlook their strategies in order to be able to respond to the fierce competition, which is crucial in order to survive in today's market. LÄS MER