Sökning: "technology program in upper secondary school"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden technology program in upper secondary school.

  1. 6. Fysikundervisningen - en stabilgrund eller ett verktyg för beslutsfattande : Lärare och elevers syn på fysikämnet i den svenska gymnasieskolans naturvetenskapsprogram

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :LOTTA BERGBOM; PER BJÖRK; [2023]
    Nyckelord :Curriculum emphases; physics education; upper secondary school; Roberts kunskapsemfaser; fysikundervisning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Ämnet fysik har varit ett eget undervisningsämne i motsvarigheten till den svenska gymnasieskolan sedan 1878. Sedan dess har undervisningsplaner och senare kursplaner beskrivit vilka mål och syften som finns med undervisningen, något som har förändrats från 1878 och fram till idag. LÄS MER

  2. 7. Praktiska moment i teknik på gymnasiet : En studie om hur läromedel och elever förhåller sig till de praktiska momenten i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jacob Günther; [2023]
    Nyckelord :Swedish upper secondary school; technology education; teaching material; practical teaching; Gymnasieskolan; teknik; läromedel; praktiska moment;

    Sammanfattning : Drygt 20 år sedan återinfördes teknikprogrammet på den svenska gymnasieskolan. Programmet har fem olika inriktningar, gemensamt för alla dessa är ämnet teknik. Ämnet består av tre kurser, varav en är obligatorisk på teknikprogrammet. LÄS MER

  3. 8. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  4. 9. BIM inom yrkesutbildningar på gymnasienivå : En undersökning om behovet av BIM inom yrkesutbildningar på gymnasienivå

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (from 2013)

    Författare :Daniel Grenegård; Oskar Nygård; [2022]
    Nyckelord :BIM; Education; Knowledge; Production; The construction industry; BIM; Utbildning; Yrkesarbetare; Kunskap; Produktion; Yrkesutbildning; Byggbranschen;

    Sammanfattning : Digitaliseringen inom byggbranschen har inte kommit lika långt som det har gjort för andra branscher. Men på de senaste åren har digitaliseringen i branschen accelererat. En anledning till detta är att fler byggföretag har börjat använda BIM. BIM som är en förkortning på Building Information Model och används i hela byggprocessen. LÄS MER

  5. 10. Fear of Failure in Swedish 9th Grade Students and its effect on their decision to study STEM : A quantitative study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Melanie Büchele de Montes; [2021]
    Nyckelord :Imposter phenomenon; STEM attrition; Gender; gymnasieval;

    Sammanfattning : Sweden faces a recruitment problem in the fields of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). It has been suggested that imposter phenomenon, a feeling of fraudulence and inability to internalize success, may be the reason why many individuals, especially women, leave STEM fields. LÄS MER