Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Uppfattning av destinationer i en digital nomads ögon : Nya krav i en alltmer föränderlig besöksnäring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Fanny Christensen; Michelle Eklund; [2023]
    Nyckelord :Digital nomads; destination; experiences; remote work; visa; community; market segment; Digitala nomader; destination; upplevelse; distansarbete; visum; community; marknadssegment;

    Sammanfattning : Forskningen om digitala nomader i turismsammanhang har främst fokuserat på att förstå och definiera fenomenet. Dock finns det begränsad forskning gällande digitala nomader på destinationsnivå. Denna studie belyser digitala nomader och hur de resonerar kring val av destination. LÄS MER

  2. 2. Turismupplevelser & sociala medier : En studie om sociala medier har en inverkan på unga myndigas turistupplevelser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Isabella Carmen Cuadrado; Olivia Tonaczew; [2023]
    Nyckelord :social media; experiences; tourist experiences; young adults; travel; sociala medier; upplevelser; turismupplevelser; unga myndiga; resor;

    Sammanfattning : Användningen av sociala medier har under de senaste åren ökat radikalt och allt fler människor väljer att dela med sig av bilder och upplevelser på sociala medier, där turistupplevelser har blivit allt vanligare. Att uppdatera Facebook och Instagram under en resa är vanligt idag, där vissa resenärer är motiverade till att begränsa sin teknikanvändning under en resa, medan andra har väldigt svårt att komma över teknikbehovet. LÄS MER

  3. 3. Change in guest behavior during the COVID-19 pandemic : Research study of health spa hotels in Slovakia

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Veronika Madunická; [2022]
    Nyckelord :Hotel industry; COVID-19 pandemic; Guest behavior; Global pandemic; Slovakia; Health spa hotels; Behavioral impact;

    Sammanfattning : The global tourism and hotel industry have been among the fastest-growing sectors for years. However, the global pandemic of COVID-19 caused extreme disruption and changed the situation all around the globe. LÄS MER

  4. 4. “Borta farligt men hemma bäst?” : En studie om svenska kvinnors upplevelser om hot och rädslor i sitt resande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Eva Hrafnsdóttir; Moa Ek; Claudia Anders; [2022]
    Nyckelord :Risk perception; Gender differences; Crimes against women; The Tourist Gaze; Pierce’s Travel Career ladder; Choice of destination; Women; Danger; Violence; Gender violence; Solo traveling; Globalization; Riskbedömning; Könsskillnader; Brott mot kvinnor; Oro; “Tourist Gaze”; Turistblicken; “Pierces Travel Career ladder”; Val av destination; Kvinnor; Fara; Våld; Könsvåld; Soloresor; Globalisering;

    Sammanfattning : Vi alla känner igen ordspråket “Borta bra men hemma bäst” men hur sant är det egentligen?  Turism har alltid funnits i någon form och kommer alltid att finnas i någon form. Som en konsekvens av globaliseringen under de senaste decennierna har länder runt om i världen kommit närmare än någonsin. LÄS MER

  5. 5. Ökad efterfrågan på friluftsliv och lokala besöksmål i samband med Covid-19

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Julia Flodin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tourism is a vital part of society today and is used as a way to achieve regional and local development. Since the demand for tourism is constantly changing based on what is happening in the world, destinations must be able to adjust to changes in a global context. LÄS MER