Sökning: "translanguaging approaches"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden translanguaging approaches.

  1. 1. Cultural studies in multicultural classrooms: Implementing language and culture-reflexive approaches in language acquisition practice How can reflective approaches lead to the advancement of cultural studies in language education for immigrants?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kathrin Huemer; [2023-10-31]
    Nyckelord :sociolinguistics; cultural studies; culture- reflexivity; intercultural citizenship;

    Sammanfattning : Aim: This research aims to investigate how the concepts of culture-reflexivity, intercultural citizenship and translanguaging are understood and implemented by language teachers’ who teach cultural studies in multicultural classroom settings of immigrant language learners. This is done by engaging withtwo analytical foci: i) an in-depth examination of the establishment of language and culture-reflexive concepts and the development of intercultural citizenship for immigrant language learners and ii) language teachers’ perceptions of these concepts and their reflective thoughts about application in practice. LÄS MER

  2. 2. Lärares främjande arbete för andraspråkselevers förståelse av matematiska textrika uppgifter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Paimana Samedy; Alaa Muhammed-baqer; [2023]
    Nyckelord :scaffolding; translanguaging; andraspråkselever; den proximala utvecklingszonen; matematik; stöttning; scaffolding; transspråkande; translanguaging; textrika uppgifter;

    Sammanfattning : Mätningar visar att andraspråkselever presenterar sämre i matematik jämfört med förstaspråkselever samt att textuppgifter är den största svårigheten inom matematik hos andraspråkselever. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare beskriver och motiverar sitt arbete med matematiska textrika uppgifter för att främja andraspråkselever i matematik. LÄS MER

  3. 3. Examining the Practice and Beliefs of Swedish and English Use in EFL Teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Lindeberg; Gabriel Hjort; [2023]
    Nyckelord :EFL; Translanguaging; Target language use; Teacher beliefs;

    Sammanfattning : There has long been a debate regarding how much Swedish and English can and should be used in the EFL classroom. Some favor using only English, whereas others prefer using a mixture of languages i.e. translanguaging (Garcia, 2012). LÄS MER

  4. 4. Teachers' perspectives on translanguaging in EFL classrooms : Discourses around its use in Swedish upper secondary schools

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marina-Bel Constantine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research focuses on teachers’ perceptions of the term translanguaging in English as a Foreign Language (EFL) classrooms in Swedish upper secondary schools. In Sweden, EFL classrooms are characterized by multilingual environments with a diverse set of learners with different backgrounds. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maryam Daeva; Alexandra Rajaniemi; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråkselever; flerspråkig undervisning; L1; L2; språklig repertoar; pedagogik; strategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige är ett kulturellt heterogent samhälle, och på skolorna runt om i Sverige finns därför en stor språklig variation. Det betyder att det ställs allt högre krav på lärare att hitta fungerande strategier för att stärka och stötta flerspråkiga elevers språkutveckling i relation till att det föreligger en resultat-klyfta mellan olika elevgrupper. LÄS MER