Sökning: "tysta flickor"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden tysta flickor.

  1. 21. ”Det finns ju killekar och tjejlekar. Om vi säger att det är en killek men då kan ju tjejerna också leka den” - Åttaåringars resonemang om pojkars och flickors aktiviteter, leksaker och agerande utifrån könstillhörighet

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olausson; Jessica Årebrink; [2011]
    Nyckelord :Genus; kön; pojkar; flickor; skolår 2;

    Sammanfattning : Huvudfrågor är: Hur beskriver barnen skillnader mellan flickors och pojkars beteenden?Vilka förväntningar ställer barnen på hur pojkar/flickor bör handla och agera?Metod och material: Vi har gjort en kvalitativ intervjuundersökning med tre pojkar och tre flickor i skolår tvåpå en skola som ligger i ett mindre samhälle utanför Göteborg.Resultat: Resultatet visar på att både pojkar och flickor beskriver sig som snälla, tysta, lugna och hjälpsamma. LÄS MER

  2. 22. "Tysta flickor och bråkiga pojkar?" : En studie om hur förskollärare ser på genus och konflikter.

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Frida Jönsson; Sofie Persson; [2010]
    Nyckelord :Genus; konflikter; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur förskollärare ser på genus och konflikter samt hur de agerar i konfliktsituationer utifrån hur de ser på genus. Enligt läroplanen för förskolan (1998) ska alla barn behandlas lika oavsett kön. LÄS MER

  3. 23. Skiljer sig pedagogers förhållningssätt gentemot barnen i matsituationen beroende på om de är pojkar eller flickor?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Christina Nordkvist; Kristin Äng; [2010]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; matsituation; genus; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att titta på hur pedagoger förhåller sig till barn i matsituationer. Eftersom vi är intresserade av genus så valde vi specifikt att inrikta oss på hur pedagogen förhåller sig till pojkar och flickor vid matsituationen. Undersökningen har genomförts med hjälp av två videoobservationer av måltiden. LÄS MER

  4. 24. Flickors och pojkars talutrymme i förskolan

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Annika Andersson; Pia Johansson; [2010]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; talutrymme;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan är samlingarna en daglig aktivitet som ibland går på rutin och därför inte alltid engagerar barnen, vilket kan leda till många tillsägelser till barn som inte orkar sitta och lyssna. Studiens syfte var att undersöka förskollärares medvetenhet om flickors och pojkars talutrymme i samlingssituationer. LÄS MER

  5. 25. "Man faller lite in i hur de andra gör" : en kvalitativ studie om genus i idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Helena Pihl; Sofia Häggberg; [2009]
    Nyckelord :genus; sam- och särundervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning :   Syfte och frågeställningar Syftet var att studera genuspositioner hos eleverna under sam- respektive särundervisning i ämnet idrott och hälsa. För att uppfylla vårt syfte har vi använt följande frågor: Vilka genusskapande handlingar och beteenden kan vi upptäcka bland flickor och pojkar i idrottsundervisningen? Hur förändras elevernas beteenden och handlingar när eleverna undervisas i sam- respektive särundervisning? Metod De metoder som använts i studien var kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER