Sökning: "undervisning i biologiämnet."

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden undervisning i biologiämnet..

  1. 1. Från observation till teori. En intervjustudie om biologins karaktär och arbetsmetoder.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Amanda Bladh; [2023-06-12]
    Nyckelord :Biologins karaktär; biologins arbetsmetoder; biologiämnets centrala innehåll; gymnasielärares resonemang; undervisning i biologiämnet.;

    Sammanfattning : The nature of biology and the nature of practical methods in biology are a part of the core content of the biology syllabus in the Swedish upper secondary school. The nature of biology describes the subject's epistemology such as the knowledge and how it is arranged in theories, laws and models. LÄS MER

  2. 2. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  3. 3. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER

  4. 4. Klimatförändringarnas förstärkning genom positiva återkopplingsmekanismer : samt pedagogiska implikationer för undervisning om klimatförändringarna i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Biologi

    Författare :Alexandra Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :klimatförändringar; positiva återkopplingsmekanismer; klimatångest; biologiundervisning;

    Sammanfattning : Mänsklig aktivitet har lett till ett ökat utsläpp av växthusgaser i atmosfären. Ett nästintill linjärt förhållande mellan koncentrationen växthusgaser och den globala temperaturen har noterats, där en ökad växthusgaskoncentration leder till en förhöjd temperatur på jorden. LÄS MER

  5. 5. ”Vilket djurliv det är i våran lilla bäck” : Lärares beskrivningar av hur Sportfiskarnas utomhuspedagogiska läro- och upplevelsekoncept Skolbäcken kan bidra till lärares ordinarie undervisning och till elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Petter Viborgh; [2022]
    Nyckelord :Swedish Angling Association; Skolbäcken The school creek ; outdoor education; biology; ecosystem; Sportfiskarna; Skolbäcken; utomhuspedagogik; biologi; ekosystem;

    Sammanfattning : Sportfiskarna bedriver sedan år 2016 projektet Skolbäcken vilket de beskriver som ett läro- och upplevelsekoncept som riktar sig till skolklasser. Syftet med studien är att undersöka lärares beskrivningar om hur Sportfiskarnas skolverksamhet Skolbäcken kan bidra till lärares undervisning och till elevers lärande och utveckling. LÄS MER