Sökning: "gymnasielärares resonemang"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden gymnasielärares resonemang.
1. Från observation till teori. En intervjustudie om biologins karaktär och arbetsmetoder.
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : The nature of biology and the nature of practical methods in biology are a part of the core content of the biology syllabus in the Swedish upper secondary school. The nature of biology describes the subject's epistemology such as the knowledge and how it is arranged in theories, laws and models. LÄS MER
2. Genus och jämställdhet i svenskundervisningen : Gymnasielärares uppfattningar om hur de undervisar om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/SvenskaSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar gymnasielärare har om sin undervisning om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter. För att besvara studiens frågeställningar valdes metoden semistrukturerad intervju och empirin består av sex intervjuer med svensklärare som alla undervisar på gymnasiet. LÄS MER
3. Det är det papperslösa samhället med en digital stress : En kvalitativ studie om gymnasielärares resonemang vid valet av examinationsform i relation till svenskämnets konception
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i svenskämnet avväger examinationsformerna, handskrivet respektive digitalt, i relation till svenskämnets konception. Studien utgår från en kvalitativ ansats och studiens data har samlats in genom intervjuer av åtta gymnasielärare. LÄS MER
4. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER
5. Den sociologiska disciplinen i samhällskunskapsundervisning : En kvalitativ studie av fem gymnasielärares uppfattning om och användning av den sociologiska disciplinen i samhällskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The curriculum for civics studies presents the three disciplines political science, political economy and sociology as the three pillar-stones for civics studies. Previous research shows that political science and political economy are the most prominent disciplines and therefore the sociology are at risk to be neglected in civics studies education. LÄS MER