Sökning: "uppfattningar om grupparbete"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden uppfattningar om grupparbete.

  1. 6. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : En studie om lärares uppfattning om kooperativt lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Åkesson; Linn Samberg; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; matematikundervisning; grupparbete; undervisningsmetod; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta arbete har fokus på lärares egna uppfattningar och tankar kring kooperativt lärande och dess strukturer i matematikundervisningen. Mer specifikt ligger fokus på att analysera och lyfta de framgångsfaktorer och utmaningar som lärare finner i kooperativt lärande inom matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Matematiklärares syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om lärares erfarenheter av grupparbete i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anas Sharif; Hanan Azzam; [2021]
    Nyckelord :grupparbete; matematik; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract   Syftet med studien är att öka kunskapen om och förståelsen för grupparbete som arbetsmetod i matematikundervisningen i årskurserna 7–9. Vårt intresse är riktat mot hur matematiklärare upplever grupparbete som arbetsmetod och hur de ser på grupparbetets potential för vad gäller kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 8. Kooperativt lärande inom matematisk problemlösning i tidiga skolår : En intervjustudie om lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lovisa Freidenvall; Caroline Öhman; [2020]
    Nyckelord :Lärarsyn; kooperativt lärande; grupparbete; samarbete; problemlösning; matematikundervisning; lägre skolår;

    Sammanfattning : Vi har i detta produktionsarbete undersökt hur lärare i den svenska skolverksamheten i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med kooperativt lärande inom problemlösning i matematik. Likaså har vi undersökt vilka utmaningar som kan förekomma genom denna typ av undervisningsmetod. LÄS MER

  4. 9. ”Man får variera ibland” : En studie om samhällskunskapslärares syn på vilka metoder som främjar elevers motivation och lärande i år 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Bylander; [2020]
    Nyckelord :motivation; knowledge development methods; sociocultural learning theory; civics education; teacher’s perception; motivation; kunskapsutvecklande metoder; sociokulturell teoribildning; samhällskunskap; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Ämnet samhällskunskap är ett ämne som behandlar innehåll som ska förbereda eleverna för att bli demokratiska medborgare. För att det ska kunna ske är det av vikt att lärarna ger eleverna möjligheter att lära sig det. LÄS MER

  5. 10. Grupparbete i bild

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Bergström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att i en högstadieskola undersöka hur elever i årskurs nio värderar grupparbete som arbetsmetod i bildämnet. För att konkretisera syftet formulerades följande tre frågeställningar: Hur uppfattar eleverna grupparbete i bild jämfört med övriga skolämnen? Vilka fördelar respektive nackdelar med grupparbete som arbetsmetod i bildämnet lyfts fram av eleverna? Vad anser eleverna att gruppindelning i bildämnet ska baseras på? Det teoretiska ramverket har varit sociokulturellt perspektiv. LÄS MER