Sökning: "uppfattningar om grupparbete"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden uppfattningar om grupparbete.

  1. 16. Starkare tillsammans? : En fenomenografisk studie om grundlärares uppfattningar och erfarenheter av grupparbete i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Nilsson; Maja Thorén; [2018]
    Nyckelord :matematik; lärare; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Från att lärare i Sverige haft en negativ uppfattning av grupparbete, har det på senare år skett en ökad användning av arbetsformen i exempelvis matematikämnet. Lärares uppfattningar kan ha påverkan på grupparbetes process och resultat, trots det är forskningsfältet kring detta begränsat. LÄS MER

  2. 17. Att lära tillsammans : En studie om bildlärares uppfattningar om grupparbete som arbetsmetod i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julia Häglund; Joanna Cato Idström; [2018]
    Nyckelord :Grupparbete; bildundervisning; bildämnet; bildpedagogik; samarbete; lärande; sociokulturellt; kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare uppfattar och använder grupparbete som arbetsmetod i bildämnet. En kvalitativ studie har genomförts i form av intervjuer med tre bildlärare från tre olika högstadieskolor i södra Sverige. LÄS MER

  3. 18. Vikten av problemlösning i matematikundervisningen : -      Utifrån lågstadielärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jonsson; Lina Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Teachers perspective; problem solving; mathematics; lärares uppfattningar; problemlösning; lågstadielärare; enkät; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i hur lågstadielärare uppfattar problemlösning i matematik. Detta genom att undersöka hur lärare uttrycker betydelsen av problemlösning, vad de anser karaktäriserar en bra problemlösningsuppgift samt hur de påstår sig undervisa om detta. LÄS MER

  4. 19. Grupparbete i det flerspråkiga klassrummet : En flerfallstudie om grupparbeten som syftar till att skapar utrymme för muntlig interaktion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Wallin; [2017]
    Nyckelord :group work; oral interaction; multilingual classroom; multilingual students; grupparbete; muntlig interaktion; flerspråkiga klassrummet; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Utifrån ett sociokulturellt perspektiv lär och utvecklas människan i en social samvaro där interaktion sker mellan deltagarna. Syftet med denna studie är därmed att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka verksamma lärares uppfattningar om grupparbete som syftar till att skapa utrymme för muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet och genom observationer analysera hur detta kommer till uttryck i klassrumspraktiken. LÄS MER

  5. 20. Grupparbete eller studiegrupp? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters uppfattningar om gruppbaserat lärande.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Hedefalk; Eleonor Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :grupparbete; gruppbaserat lärande; gruppstorlek; studiegrupp.;

    Sammanfattning : Vetenskaplig forskning påvisar att grupparbeten som undervisningsmetod har många fördelar för lärandet. Men forskningen indikerar också att det finns ett behov att djupare studera individuella uppfattningar kring grupparbeten, då det råder skilda uppfattningar om vad som är positivt och negativt för lärandet med grupparbete. LÄS MER