Sökning: "uppfattningar om grupparbete"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden uppfattningar om grupparbete.

  1. 11. Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mira Wilhelm; [2019-07-02]
    Nyckelord :grupparbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 12. Lärares uppfattningar om dialog och samspel i språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Abdulkarem Saleh; Jamila Belahbib; [2019]
    Nyckelord :språkundervisning; dialog; samspel; flerstämmighet; lärarens betydelse; undervisningsform; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa lärares uppfattningar kring betydelsen av dialog och samspel i språkundervisning. Lärarens uppfattningar undersöks utifrån tre frågeställningar som ställs upp, nämligen: lärarens betydelse för det flerstämmiga klassrummet, vilka undervisningsformer som tillämpas för att skapa ett kommunikativt klassrum, samt vilka utmaningar som upplevs vid ett flerstämmigt klassrum. LÄS MER

  3. 13. En för alla- alla för en : En intervjustudie om elevers uppfattningar av kooperativt lärande inom problemlösning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Erica Lantz; [2019]
    Nyckelord :Cooperative learning; mathematics teaching; problem solving; sociomathematical norms; grade 6; Kooperativt lärande; matematikundervisning; problemlösning; sociomatematiska normer; årskurs 6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en empirisk undersökning om hur elever i årskurs 6 upplever kooperativt lärande i matematikundervisningen inom problemlösning. Baserad på en intervju undersöker studien också hur kooperativt lärande kan ha betydelse för elevers resonemangs.- och kommunikationsförmågor. LÄS MER

  4. 14. Gymnasieelevers uppfattningar om situationen i det matematiska klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Alkhash; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; didaktiskt kontrakt; gymnasieelever; matematikklassrum; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studien fokuserade på elever och deras uppfattning om undervisningen i det matematiska klassrummet. Avsikten var att ta reda på eventuella skillnader mellan upplevelsen av situationen i det matematiska klassrummet uppfattat av elever på olika gymnasieprogram samt belysa några gymnasieelevers tolkning av de processer som äger rum vid olika matematiska situationer. LÄS MER

  5. 15. Grupparbete står på schemat! : en studie om pedagogers uppfattning om och val av grupparbete som arbetsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Bielke; Josefin Virsén; [2018]
    Nyckelord :grupparbete; enkät; uppfattning; val; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar kring grupparbete som arbetsmetod samt deras val av dess användning i undervisningen. Syftet med studien har även varit att ta reda på hur faktorerna gruppstorlek, lokaler, lärarens roll, bedömning och tid kan påverka dessa uppfattningar och val. LÄS MER