Sökning: "utgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet utgivare.

  1. 1. Den evolverade monomyten: inklusion och personliga narrativs inverkan på moderna rollspel : En komparativ analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mathias Arancibia Mena; [2023]
    Nyckelord :monomyt; rollspel; inklusion; ramverk; dissonans;

    Sammanfattning : Rollspel blir alltmer populära på en global nivå, med spelare runt hela världen och publikationer på flera olika språk. Som grund till rollspel och fantasy-genren den växte ut från ligger bland annat koncept som ‘hjälteresan’ och mytologi. LÄS MER

  2. 2. Svenskämnenas identiteter : En diskursanalys av uppgifter i ett läromedel för svenska respektive svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fannie Sonninger; Stina Landén; [2023]
    Nyckelord :Svenska 1; svenska som andraspråk 1; centralt innehåll; översyn av svenskämnena; diskursanalys; innehållsanalys; läromedelsanalys; kunskapssyn; kvalitativ dokumentär metod;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om kunskaper som elever får med sig genom två jämförbara läromedel för svenska 1 respektive svenska som andraspråk 1 skiljer sig åt och hur skillnaderna i så fall relaterar till ämnenas centrala innehåll. Det sattes sedan i relation till Skolverkets översyn av svenskämnena. LÄS MER

  3. 3. ChatGPT’s påverkan på skolväsendet: med fokus på gymnasienivå : En kvalitativ studie om AI som stödverktyg vid undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Max Danielsson; [2023]
    Nyckelord :AI; Artificial intelligence; ChatGPT; Chatbots; Chat Bot; High School; AI; Artificiell Intelligens; ChatGPT; Chatbotar; Chat Bot; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Användning av AI har ökat i skolans värld, och med ökningen av användandet följer viss osäkerhet och kritik kring ämnet. En del av problematiken ligger i korrektheten och pålitligheten hos AI:n, medan annan problematik ligger i hur tillgången till AI ser ut mellan olika skolor, då detta kan skapa orättvisor. LÄS MER

  4. 4. Scientists' perception on institutional data sharing support and pressure : Investigating ecologists’ data sharing behavior

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jenny Glashoff; [2023]
    Nyckelord :Data sharing; ecology; theory of planned behavior; semi-structured interviews; Datadelning; ekologi; teorin om planerat beteende; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Data from underlying research has become increasingly important to scientists and the public in recent decades. As a result, funders and journal publishers have become increasingly demanding that scientists share their data. Universities have also been encouraged to advance their data sharing support units as a result of this development. LÄS MER

  5. 5. Hur kan digitala verktyg användas i förskolan? : Meta-analys av högskolestudenters metod och resultat i ett urval examensarbeten om förskollärares användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alexander Andersson; [2022]
    Nyckelord :Användning; didaktik; digitala verktyg; lärplatta; förskollärare;

    Sammanfattning : Användandet av digitala verktyg har ökat under det senaste decenniet och är idag en del av vår vardag. Digitala verktyg innefattar mobiltelefoner, lärplattor, datorer, tv-apparater, projektorer etc. Dessa verktyg är vanligt förekommande ute på våra förskolor. LÄS MER