Sökning: "vad är Social funktionsnedsättning"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden vad är Social funktionsnedsättning.

  1. 21. Tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans elever placerade i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers olika uppfattningar om tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans placerade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Bergström; [2020]
    Nyckelord :Learning environment; inclusion; intellectual disabilities; special education; Sense of Coherence; tillgänglig lärmiljö; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Abstract The purpose with this study is to illustrate how six teachers precieves learning environment for pupils with intellectual disabilities who are placed in elementary school. The study take stand from four questions; What are these six teachers opinions about learning environment for pupils with intellectual disabilities? What methods are used to respond to the needs of the pupils with intellectual disabilities? What are the teachers opinions about inclusion? On what basis are inclusion possible for pupils with intellectual disabilities? The study is a qualitative study, based on six interviews with semi structure; Five interviews with teachers, who have experiences of pupils with intellectual disabilities, who are placed in elementary school. LÄS MER

  2. 22. Tre aspekter av tredje paragrafen - En undersökning av rekvisitet socialt nedbrytande beteende i 3 § LVU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elsa Lövung; [2020]
    Nyckelord :Socialrätt; Förvaltningsrätt; Tvångsvård; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Socialtjänsten har ett särskilt ansvar för barn. Detta åtagande innebär bland annat att staten har en skyldighet att vårda barn vars hälsa eller utveckling riskerar att skadas. I första hand ska vården, liksom stöd och andra insatser som socialtjänsten ansvarar för och tillhandahåller, beredas på frivillig väg. LÄS MER

  3. 23. Folkhögskolans bildningsmiljö : upplevda framgångsfaktorer för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Björk; [2019]
    Nyckelord :Bildning; folk high school; inclusive education; neuropsychiatry; special education; success factors; Bildning; folkhögskola; framgångsfaktorer; inkludering; neuropsykiatri; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Många unga människor lämnar idag det reguljära skolsystemet utan fullständiga betyg. Därav finns ett stort behov av vuxenutbildning. Folkhögskolor erbjuder en alternativ pedagogisk väg i förhållande till andra skolformer, då de inte är styrda av nationellt fastslagna läroplaner. LÄS MER

  4. 24. Diagnostisering av ADHD och autism – en studie av hur psykologer bedömer vad som är normalt respektive avvikande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christofer Ståhle; [2019]
    Nyckelord :Diagnostisering; ADHD; autism; bedömning; normalitet; validitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa variationen hos psykologer i deras bedömningar av vad som är normalt respektive avvikande vid diagnostisering av ADHD och autism och att diskutera vad denna variation kan bero på. Sex psykologer inom barn- och ungdomspsykiatrin intervjuades på två orter och resultaten analyserades med tematisk analys. LÄS MER

  5. 25. En kritisk diskursanalys av en riksdagsdebatt om undantag i alliansens proposition om bristande tillgänglighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Saia Nawsad Said; [2019]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; regeringen; diskrimineringslagen; riksdagsledamöter; bristande tillgänglighet; socialt problem; undantag; makt; social ojämlikhet.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige har skrivit under internationella konventioner om mänskliga rättigheter, vilka säger att diskriminering är ett brott mot den enskilde människans rättigheter. I denna uppsats utvecklas detta vidare genom att se över rättigheter hos personer med funktionsnedsättning i relation till vad politiker om de, som innehar en stor makt i samhället, framställer ett undantag som ett socialt problem i en diskrimineringslag-stiftning om bristande tillgänglighet, som ett socialt problem i en riksdagsdebatt från år 2014. LÄS MER