Sökning: "vad är undersökande arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden vad är undersökande arbetssätt.

  1. 1. Undersökande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; inlärningsmetod; naturorienterande ämnen; grundskolans tidigare år.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena med fokus på grundskolans tidigare år. Inom utbildningspolitiken är en grundläggande fråga hur man undervisar i de naturorienterande ämnena på bästa sätt och den demokratiska rättighet som innefattas av att elever får möjlighet att utveckla naturvetenskapliga färdigheter för att kunna vara aktiva i samhällsutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Förundrad av fysik? : En fenomenologisk studie kring högstadieelevers upplevelser av förundran som epistemisk känsla i fysikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Stoor; [2023]
    Nyckelord :science education; physics; lower secondary school; epistemic emotions; phenomenology; wonder; Naturvetenskapsundervisning; fysik; högstadiet; epistemiska känslor; fenomenologi; förundran;

    Sammanfattning : Naturvetenskapsundervisning idag tenderar att måla en bild av att allt redan är förklarat och alla samband är upptäckta inom naturvetenskap. Skolans jobb handlar bara om att lära ut alla förklaringarna. LÄS MER

  3. 3. Lärande för hållbar utveckling med ett undersökande arbetssätt : Vilka möjligheter och utmaningar lärare beskriver att de möter med ett undersökande arbetssätt i lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; undersökande arbetssätt; NO-undervisning; intervjustudie; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om lärares erfarenheter gällande vilka möjligheter som undersökande arbetssätt ger för att främja elevers lärande om och för hållbar utveckling i årskurs F-3 samt vilka utmaningar som arbetssättet ger upphov till i relation till elevernas lärande. Resultatet baseras på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. SPRÅKA PÅ FRITIDS En undersökande studie om språkutvecklande arbetssätt på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jamal Bouzra; Mikael Hjort; [2020-01-08]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; fritidshem; transspråkande; stöttning;

    Sammanfattning : Syfte: I denna uppsats undersöks om och i förekommande fall hur fritidshem arbetar med språkutvecklande arbetssätt för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling. Teori: Den övergripande teorin för arbetet är den sociokulturella. Metod: Undersökningen har för att ge såväl bredd som djup genomförts med en metodtriangulering. LÄS MER

  5. 5. Det ska smälla! : Intresseväckande NO-undervisning i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrika Hermelin; Azra Softic Paki; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med mer kunskap om lärares syn på hur undervisningen kan bedrivas för att skapa och bevara elevers intresse för NO-ämnena på låg- och mellanstadiet. Våra forskningsfrågor är: Hur uttrycker lärarna att de undervisar för att skapa och bevara intresse för NO-ämnena hos eleverna? och Vad finns det för hinder för att genomföra intresseväckande NO-undervisning? För att undersöka och besvara vårt syfte och våra forskningsfrågor har vi använt oss av en kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med tio lärare, varav sex lärare på lågstadiet och fyra lärare på mellanstadiet. LÄS MER