Sökning: "varför finns mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden varför finns mobbning.

  1. 1. Medarbetares upplevda psykosociala arbetsmiljö med särskilt fokus på chefernas ledarskapsroll. : En kvalitativ studie hos en statlig myndighet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Pettersson; Rebecka Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Psykosocial arbetsmiljö; ledarskap; stress; konflikter; mobbning; socialt stöd;

    Sammanfattning : På grund av att psykisk ohälsa blir alltmer vanligt i dagens samhälle och eftersom människan spenderar mycket av sin tid på arbetet är den psykosociala arbetsmiljön väldigt viktig att arbeta med. Vår kvalitativa studie har till syfte att ge läsaren en större förståelse kring chefers ledarskapsroll i den psykosociala arbetsmiljön. LÄS MER

  2. 2. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emma Emanuelsson; Elina Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; deltagarroller; moraliskt disengagemang; social status; social dominans; grundad teori; kvalitativ analys; fokusgrupp; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER

  3. 3. ”Hur har din dag varit på nätet?” : Kuratorers erfarenheter av barn och ungdomars exponering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Sara Karlsson Bogg; Emelie Toresbo; [2017]
    Nyckelord :Social media; risks; children; adolescents; online bullying; abuse; grooming; Sociala medier; risker; barn; ungdomar; nätmobbning; kränkningar; relationer; grooming;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad kuratorer har för erfarenheter när det kommer till barn och ungdomars användande av sociala medier. Ser de några risker med att vara online? Studien baserades på en kvalitativ metod med individuella semistrukturerade intervjuer som har utförts med kuratorer inom grundskola, gymnasium och ungdomsmottagning. LÄS MER

  4. 4. Diskrepans mellan förväntan och utfall - En studie om elevers upplevelse av yrkesintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Johansson; Lisa Rosén; [2016]
    Nyckelord :Careership; gymnasiet; introduktionsprogram; obehörig; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet vilket har ökat söktrycket på de fem introduktionsprogrammen. Ett utav dessa är yrkesintroduktion som presenteras som ett alternativ för de elever som har ett specifikt yrke i sikte och vill in på motsvarande yrkesprogram eller direkt ut i arbete. LÄS MER

  5. 5. Hjälper det alltid att vända andra kinden till? : Hur gestaltas mobbning i Jonas Gardells roman Ett ufo gör entré och Gilla ”hata horan!” av Johanna Nilsson? Hur kan innehållet användas meningsfullt i undervisning på högstadiet?

    M1-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Serrander; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om företeelsen mobbning sedd ur olika perspektiv. Mobbning är dock ett stort område, och en problematisk term att förklara. En anledning till det är det kan ta sig uttryck på så många olika sätt. Därför kan man säga att uppsatsen består av två delar. LÄS MER