Sökning: "varför motivera elever i idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden varför motivera elever i idrott och hälsa.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för motivation i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Albert de Capretz; [2020]
    Nyckelord :motivation; idrott och hälsa; self determination theory; achievement goal theory;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för hur motivation kan utgöra underlag för lärares undervisningspraktik och att identifiera framgångsfaktorer i lärarnas arbetssätt med att motivera elever. Detta görs genom att utgå från motivationsteorier som är centrala för en lärares undervisningspraktik och därefter identifiera vilka framgångsfaktorer som går att urskilja i lärares arbete med att motivera elever. LÄS MER

  3. 3. Var är ni och varför deltar ni inte? : En undersökning om hur idrottslärare arbetar med att motivera sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joakim Landin; Johan Palm; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this study was to examine how teachers in Swedish high school and upper secondary school work to get their students to participate actively in physical education. The querys in this study was: How do teachers talk about motivation? Do teachers use any specific methods to motivate their students? Do teachers use any specific methods to motivate their students which do not participate? And at least. LÄS MER

  4. 4. Motivation för ämnet Idrott och Hälsa : En tvärsnittsstudie om elevers inställning till ämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pontus Vester; Ludvig Johnsén; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen var att pröva hur motiverade elever i årskurs 9 är för ämnet Idrott och Hälsa. Studien syftade även till att utifrån behoven autonomi, kompetens och tillhörighet i Självbestämmandeteorin undersöka hur elevernas motivation ser ut, samt vilket av dessa tre behov som är störst. LÄS MER

  5. 5. En syn på hur man kan motivera elever i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Åkesson; Jasmin Besic; [2019]
    Nyckelord :self-determination theory; lärare; idrott och hälsa; grundskola; autonomi; kompetens; samhörighet; motivation;

    Sammanfattning : Enligt kursplanen för ämnet idrott och hälsa ska undervisningen skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga (Skolverket, 2011). Samtidigt visar rapporter från Skolverket att frånvaron i ämnet idrott och hälsa är hög jämfört med andra ämnen. LÄS MER