Sökning: "varför vila i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden varför vila i förskolan.

  1. 1. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Gustafsson; Cecilia Hansen; [2023]
    Nyckelord :Recovery; rest; sleep; routine-directed; organized recovery; self-regulated recovery; children; preschool; preschoolteacher; organizational conditions; guardians; salutogenic perspective; educare; educational atmosphere; Återhämtning; vila; sömn; rutinstyrd; organiserad återhämtning; självreglerad återhämtning; barn; förskola; förskollärare; organisatoriska förutsättningar; vårdnadshavare; salutogent perspektiv; educare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  2. 2. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Varför högläsning? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar gällande högläsning för barns lärande och omsorg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Carlsson; Fortes Ukelli; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; lärande; omsorg; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till högläsning i förskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och med en kvalitativ ansats har fokus riktats mot två frågeställningar: "Hur beskriver förskollärare sitt arbete med högläsning för att främja barns lärande och omsorg?" och "Hur uttrycks förutsättningar för högläsning av förskollärare?". LÄS MER

  4. 4. Läsvilan : Mer än vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jan Thomas Vernersson; Alagie Abdoulie Bojang; [2021]
    Nyckelord :Reading rest; rest; reading aloud; language skills; literacy; sociocultural perspective; Läsvila; vila; högläsning; språkutveckling; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER

  5. 5. NATURFORM I RÖRELSE : Skolan i Mälarhöjden

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Benjamin Tolis; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : NATURFORM I RÖRELSE – Skolan i Mälarhöjden   Naturform i Rörelse uppstod av en klump lera.    Det hela började med studiebesök på skolor och diverse litteratur i ämnet (bl a annat De Jong och Bjurströms fallstudie, Skolmiljö och välbefinnande – utformning och upplevelse) samt tankar om min egen skolgång. LÄS MER