Sökning: "varumärkesurvattning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet varumärkesurvattning.

  1. 1. Från juice till halloumi : Vilka faktorer påverkar fristående varumärkesförlängningar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Andreas Eriksson; Erik Hayling; [2020]
    Nyckelord :brand extensions; fast-moving consumer goods; brand managers; brand image; brand dilution; brand relevance; varumärkesförlängningar; dagligvaruhandeln; varumärkesansvariga; varumärkesimage; varumärkesurvattning; varumärkesrelevans;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en djupare förståelse för vilka faktorer som påverkar fristående varumärkesförlängningar bland företag inom dagligvaruhandeln. Studien tillämpar en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer används för att samla in empiriska data. LÄS MER

  2. 2. Balansgången 
mellan 
kommersiell
 framgång
 och
 exklusiv
 image : ‐ 
Att
 lyckas 
med 
varumärkesutvidgning 
nedåt 
av 
lyxvarumärken

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Polina Zakharkina; Christine Jansson; [2011]
    Nyckelord :Luxury 
brands; 
brand
 image; 
brand
 extension; 
 brand 
dilution; Lyxvarumärken; 
varumärkesimage; 
varumärkesutvidgning; 
varumärkesurvattning
;

    Sammanfattning : Many
 luxury
 companies
 within
 the
 fashion
 industry
 today
 choose
 to
 extend
 their
 brands downwards
 in
 order
 to
 reach
 new
 customer
 segments
 and
 hence
 increase
 their
 profitability.
 A
 brand
 extension
 strategy
 that
 leverages
 the
 core
 values
 of
 the
 luxury
 brand
 is
 a 
new 
possibility 
for 
luxury 
brands 
to 
position 
themselves 
towards 
a 
broader 
customer 
base. LÄS MER

  3. 3. Gummistövlar hos IKEA och skolkritor hos Biltema - En kvalitativ studie av detaljhandelns utvidgning av produktutbud och dess band till varumärket

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Johnsson; Desirée Bergman; [2007]
    Nyckelord :varumärke; varumärkesutvidgning; produktutbud; varumärkesurvattning; produktkategori; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att se till hur företagen resonerar i samband med val av produkter och brand extensions specifikt och hur konsumenterna ser på företagets agerande i det här sammanhanget, med avseende på produkterna. Vi utgår här ifrån problemformuleringen; hur väl överensstämmer företagets avsikt med en brand extension med kundernas syn på denna? Studien bygger på insamling av kvalitativa data genom intervjuer med företags beslutsfattare samt med fokusgrupper av konsumenter. LÄS MER