Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. Det saknas dock forskning om lekbaserad undervisning i relation till lärande i skolan. Detta trots att läroplanen framhåller vikten av lek för lärandet i de tidiga skolåren. Utifrån detta grundades denna studie om hur elevers lärande påverkas i en lekbaserad undervisning, vilken har avgränsats inom matematik och räknesättet addition. Undersökningen är kvalitativ och genomförd med hjälp av metoderna intervention, observation samt semistrukturerad intervju. Allting ljudinspelades samt att fältanteckningar fördes. En planerad lekbaserad matematikundervisning i att leka affär genomfördes vid fyra tillfällen med sex elever vid varje tillfälle, två av elevgrupperna är från förskoleklass medan de två andra grupperna är från årskurs 1. Utöver observationerna intervjuades elevernas två lärare vilka har, som minst 25 års erfarenhet i professionen. Resultatet analyserades via Theory of Didactical Situations (TDS) vilken synliggjorde lärande inom addition genom interaktion mellan elev och elev, elev och lärare samt elev och lärare i relation till miljön. Det framkom i resultatet att elever involverar varandra i räknandet inom addition i leken. Resultatet visade även betydelsen av lärarens närvaro och förberedelse i form av frågor för att samtliga elever ska stöttas respektive utmanas inom lärandet i addition. Inom aspekten miljö synliggjordes resultatet vikten av att skapa en inspirerande och anpassad miljö i leken för att elever ska nå lärande i addition. Avslutningsvis genomfördes en diskussion och slutsats om hur en lekbaserad matematikundervisning inom addition kan skapa möjligheter för eleverna till ett lärande i addition.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)