På tal om form : Hur skapar man ett verbalt moodboard?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker hur språket kan hjälpa att beskriva den kvalitet hos en produkt som utgör dess identitet, det som ligger inbäddat i formspråk och det en designer gör när hen ger form. För detta har jag tagit avstamp i forskning kring de neurologiska fenomenen synestesi och ideastesi vilka hjälper oss översätta abstrakta koncept sinnen emellan. Mot bakgrund av detta har jag genomfört en undersökning i användande av personliga egenskaper för att beskriva färg samt form och sedan använt datan för att beskriva tre olika designföretags formgivning. Jag har funnit att det här språket inte går att göra objektivt, som en kan använda för att stoppa in data och få ut en färdig produkt, där form a plus färg b är lika med respons c, utan att det krävs en designer som tar subjektiva beslut för att fånga upp de små detaljerna. Samtidigt har jag kunnat se att det verbala språket är en riktigt bra grund för mig som designer att tänka över mina formbeslut och göra mig klarsynt i min process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)