Vad är skillnaden mellan Lutter am Barenberg och Lützen?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I både den svenska och den danska kursplanen för historia på grundskolan står det att eleverna ska känna till det egna landets kulturarv respektive historia. Men vad är kulturarvet och hur förmedlas det? Syftet med denna uppsats är att undersöka det svenska och det danska kulturarvet under en tidsperiod då länderna har många gemensamma beröringspunkter, d.v.s. svensk stormaktstid. Undersökningen jämför tre svenska och två danska historieläroböcker. Metoden som används är att ställa beskrivningar och förklaringar av skeenden, händelser och aktörer i de olika läroböckerna mot varandra. Dessutom jämförs läroböckerna till viss del också kvantitativt. Resultatet av undersökningen visar att de två ländernas kulturarv från denna tid, i alla fall det konstruerade kulturarv som finns i läroböckerna, har mycket gemensamt åtminstone gällande den utrikespolitiska historien som är den som främst undersöks. Skillnaderna ligger i att de danska läroböckerna främst fokuserar på historien ur ett danskt perspektiv och de svenska ur ett svenskt perspektiv. Av denna anledning är vissa händelser inte lika viktiga i båda länderna.I diskussionen diskuteras även hur den danska kanon som införs nästa läsår kan tänkas påverka kulturarvet och om hur det, i läroböckerna, befintliga kulturarvet om tidsperioden svensk stormaktstid kan tänkas påverka läsarnas historiemedvetande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)