“Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker det är kul” : Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Parris, Annika och Sandberg, Ida (2023). “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker att det är kul” - Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av matematikundervisning för att urskilja framgångsfaktorer och specialpedagogiska utvecklingsområden i lärmiljön. ● Vad är elevers upplevelser av sin egen matematikutbildning under grundskolan? ● Vad är elevers upplevelser av framgångsrika lärmiljöer i matematik? ● Vad upplever eleverna är anledningen till svårigheter i matematiken? Förväntat kunskapsbidrag Forskningen idag efterfrågar mer studier kring elevers upplevelser av undervisningen i skolan. Den här studien kan ses som ett bidrag till hur lärandet i matematik skulle kunna förbättras för elever som får kämpa för att nå måluppfyllelse. Teori I studien används Bronfenbrenners systemteorin och Antonovskys teori KASAM som ramverk. Dessutom begreppet självförmåga samt vissa motivationsteorier. Metod En kvalitativ metod med narrativ ansats ligger till grund för de livsberättelser som skapats genom intervjuer av elever i årskurs nio. Intervjuerna har spelats in, transkriberats och analyserats. Resultaten presenteras genom fyra elevers livsberättelser där deras upplevelser av olika lärmiljöer analyserats och tolkats. Resultat Resultatet kan ses som ett bidrag till den forskning kring elevers upplevelser och känslor som efterfrågas. Studien visar att elevers känslor kring matematiken påverkar deras prestationer och mående. Det är en relativt negativ bild av ämnet som framkommer i deras berättelser. Det understryker betydelsen av fortsatt forskning och som specialpedagog att bidra till att bredda perspektivet och höja blicken för hela organisationen. Det är många faktorer som påverkar elevers svårigheter i matematikundervisningen. Några som belyses i den här studien är synen på ämnet, relationer, undervisningsmetoder, olika känslor, KASAM, prestation och motivation. Alla dessa samverkar och påverkar varandra i olika stor utsträckning från individnivå upp till organisationsnivå. Specialpedagogiska implikationer Förbättringar i lärmiljön kan identifieras genom att se på samband som påverkar individen ur ett organisatoriskt perspektiv. Genom att samtala med eleverna om deras lärande och se över lärprocesser kan det specialpedagogiska uppdraget tydliggöra och hitta lösningar utifrån elevernas behov. Det kollaborativa lärandet där handledning av lärare behöver få en större plats i arbetet med att hitta framgångsfaktorer i matematikundervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)