Efterspelet av learning study – ett projekt i mängden eller ett helt nytt perspektiv för lärare?

Detta är en C-uppsats från

Författare: Anna Olsson; [2011]

Nyckelord: Learning study; lärares lärande; skolutveckling; v;

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta arbete är att undersöka om och i så fall hur lärare som deltagit i en eller flera learning studiesupplever att de påverkas i sitt vardagliga arbete genom sitt deltagande. Jag undersöker även vad som påverkarhuruvida lärare vill fortsätta att arbeta med och genomföra fler learning study eller inte och om antaletgenomförda learning studies påverkar lärarnas fortsatta arbete. Mina frågeställningar är:Om och i så fall hur upplever lärarna att deras undervisning har påverkats av att de deltagit i learning studies?Om och i så fall hur upplever lärarna att samarbetet med kollegor har förändrats av att de deltagit i learning studies?Vad påverkar lärarnas fortsatta arbete med learning study?Metod och materialFör att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. 1 lärare som alla genomfört en eller fleralearning studies har intervjuats. Intervjuerna var av det semistrukturerade slaget.ResultatResultaten visar att samtliga lärare upplever att deras undervisning påverkats av deltagandet i learning study påett eller annat sätt. På två av skolorna har variationsteorin lämnat stora avtryck och påverkar lärarnasundervisning. Lärarna som arbetar på de andra skolorna har även de påverkats mycket och exempelvis förändratsitt planeringsarbete till följd av deltagandet i learning study. Några av lärarna nämner att en förändring är att denu har en annan syn på läraryrket.Att samarbeta med sina kollegor visade sig vara något som samtliga respondenter upplevde som givande undergenomförandet av learning study. Det är dock bara på två av skolorna som samarbetet har fortsatt. Lärarna på deskolor som inte fortsatt att samarbeta uppger att det beror på att tiden inte räcker till.Mitt resultat visar att skolornas fortsatta arbete med learning study påverkas av olika faktorer. Exempelvis ärstöttning från ledningens, handledning och avsatt tid viktigt för att skolor ska genomföra fler learning studies.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)