Hur prioriteras elever? : En fallstudie av en antagningsgrupps urval till kommunal resursskola.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: En elev i behov av särskilt stöd kan få det tillgodosett vid en resursskola, där en placering innebär ett särskiljande ingrepp från elevens nuvarande sociala sammanhang. Vårdnadshavare ansöker om plats och vid platsbrist görs urval, i vilket elev med störst behov av det stöd resursskolan erbjuder, prioriteras. Syftet med denna studie är att söka kunskap om denna urvals- och prioriteringsprocess. Datainsamling har skett genom textanalys av ansökningshandlingar, samt fokusgruppintervju med en antagningsgrupp. Med hjälp av tematisk innehållsanalys har studien visat på antagningsgruppens sociala praktik i urvals- och prioriteringsprocessen, där samtal med elevhälsoteam och observationsbesök på elevens nuvarande skola ingår som betydelsefulla element. I resultaten från textanalysen framträder två faktorer för prioritering av elevs behov extra tydligt: Att elevens beteende utgör fara för omgivningen samt om eleven har förmåga att undervisas i grupp. Avseende resultat från fokusgruppintervjun framkom att elevens mående i nuvarande skolsituation, samt resursskolans tillgängliga resurser, var avgörande faktorer för urval och prioritering. Behov av att formalisera urvals- och prioriteringsprocessen diskuteras, vilket även lämnas som förslag till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)