Sidney Poitier : en diskursanalys av intersektionen mellan ras, kön och klass i Poitiers filmer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Under 1900-talet kämpade afro-amerikaner för jämlikhet i det amerikanska samhället. Denna process hade pågått sedan slaveriet avskaffades under det amerikanska inbördeskriget, och pågår fortfarande. Kampen präglade samhället tydligast under Medborgarrättsrörelsen under 50- och 60-talen. Under den perioden, blev kampen synlig i alla olika sidor av samhället och kulturen. Till exempel medverkade den afro-amerikanske skådespelaren Sidney Poitier i en rad framgångsrika långfilmer som porträtterade svarta på ett sätt som de inte hade porträtterats förut. Den här uppsatsen består av en diskursanalys av intersektionen mellan ras, kön och klass i några av dessa filmer. Representationen av ras är central, men ett av uppsatsens viktigaste antaganden är att rasismen endast kan beskrivas om kön och klass tas i beaktande samtidigt. I uppsatsen kommer det stå klart, att även om Sidney Poitiers rollkaraktärer tycks stå på jämbördig fot med deras vita antagonister, har denna relation stora konsekvenser för frågor om kön och klass. En svart man kan vara jämbördig med en vit man, men endast om den vite mannen har ett stort handikapp. Under 50- och 60-talen ser vi förändringar i hur raser porträtteras. Sidney Poitiers karaktärer kan närma sig vita kvinnor på ett sätt som var otänkbart i början av 50-talet. Tidigare i filmerna kunde de vita kvinnorna inte ens se på honom utan avsky i blicken. Senare förälskade de sig i honom och till slut förlovade de sig med honom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)