Samverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autism

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Linn Johnels; [2009]

Nyckelord: kommunikation; samverkan; språkutveckling; musik;

Sammanfattning: Syftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersonerfungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham,England. ”Musical Interaction” är ett lekbaserat arbetssätt som används för att stimulera kommunikativ ochsocial utveckling hos elever med autism. I en intonande och tillåtande anda fungerar musiken som etttydliggörande ramverk för interaktionen. Under arbetssättet arbetar två vuxna tillsammans, en nyckelperson somär en vuxen som känner eleven väl, samt en musikspecialist som ger musikalisk inramning åt interaktionenmellan eleven och nyckelpersonen. Mina forskningsfrågor rörde hur de vuxna kommunicerade under ”MusicalInteraktion”, hur planering och utvärdering genomfördes samt hur arbetsfördelningen såg ut.Min studie är en fallstudie och för att besvara mina frågeställningar valdes kvalitativ metod i form av deltagandeobservationer av ”Musical Interaction”-lektioner samt intervjuer med två musikspecialister samt tvånyckelpersoner.I studien framkom att icke-verbal kommunikation föredrogs som kommunikationsmedel under lektionerna. Detkontinuerliga samtalet mellan lektionerna var viktigt, då utvärderingen fungerade som planering inför kommandelektioner. Även vikten av övergripande mål framkom. Detta beskrevs som en förutsättning för att kunna uppnåden flexibilitet som krävdes för att i processen kunna utgå från eleven. Informanterna uttryckte däremot enmotvilja mot att arbeta med specifika delmål, då detta kunde medföra en risk att fokus hamnade på fel saker iundervisningen.Betydelsen av olika och jämbördiga roller mellan den personal som samverkade poängterades.Angående musikspecialistens roll som stödjande och ibland styrande i interaktionen, framkom att graden avstyrning i interaktionen varierade beroende på nyckelpersonens erfarenhet, kunskap och självförtroende. Studienhar även pedagogiska konsekvenser i relation till att läraryrket alltmer förutsätter samverkan med andra lärareeller med andra professioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)