Barn som utmanar : En kvalitativ studie ur förskollärarnas perspektiv på arbetssätt och könsspecifika särdrag hos barn med utmanande beteende i förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Emine Zeneli; [2023]

Nyckelord: beteende; bemötande; arbetssätt; ADHD;

Sammanfattning: Med utgångspunkt från Aspelins relationella kopetens har jag undersökt hur förskollärare ser på barn med utmanande beteende i förskolan. Hur de bemöter, skapar och anpassar miljöerna för barn med utmanande beteende. Undersökningsmetoden bestodd av fysiska träffar med hjälp av semistrukturerade intervjuer. I studien deltog 6 utbildade förskollärare från tre olika förskolor från samma kommun. I studien framkom det att förskollärarnas främsta arbetssätt och metod är att arbeta förebyggande. Studiens resultar visade också att barn med problembeteenden som inkluderar aggression, hyperaktivitet och brist på deltagande blir mer negativt bemöta av både barn och vuxna. Förskollärarna visade också på bristande kunskap kring könnsspecifika särdrag och mer specifikt  på flickors utmanande beteende. Detta är särskilt viktigt då forskning visar på att det finns skillnader på flickors och pojkars symptom med utmanande beteende, samt att flickor lättare hamnar i skymundan och inte får den hjälp de behöver då deras symptom inte är lika utåtagerande som pojkars.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)