Förskollärarens arbete med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan : En intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Studiens syfte är att från ett sociokulturellt perspektiv fördjupa kunskapen om hur förskollärare arbetar med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan. Mer specifikt undersöktes förskollärares erfarenheter av att arbeta med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling samt vilka arbetsmetoder förskollärare arbetar utifrån. Förskollärarnas erfarenheter om vilka möjligheter och/eller svårigheter som finns i att arbeta med modersmålsundervisning berörs också. Som metod har sju förskollärare intervjuats på förskolor där det finns barn som har ett annat modersmål än svenska.  Då förskolan inte har någon etablerad modersmålsundervisning med en modersmålslärare i förskolan så får barnen undervisning av förskollärarna. Resultatet visar bland annat att förskollärare har mycket erfarenhet av modersmålsundervisning men att det också finns flera hinder som försvårar utförandet av undervisningen. Några hinder som tas upp är att förskollärarna inte kan barnets modersmål samt att det kan finnas flera olika modersmål i varje barngrupp. Några förskollärare menar dock att möjligheterna idag är större än vad det var för 15–20 år sedan i och med den digitala utvecklingen. Flera förskollärare tar upp att de använder sig av digitala verktyg i modersmålsundervisning för att exempelvis lyssna på ljudböcker eller översätta via applikationer på lärplattan. Resultatet visar även att förskollärarna tar hjälp av övrig personal som finns på förskolan för att översätta vissa ord eller stödja i kommunikationen med barn eller vårdnadshavare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)