Bankers ansvar : En studie om svenska bankers CSR-arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Per Nykvist; [2013]

Nyckelord: CSR; Sustainability; SRI; Banks; Customers; CSR; Hållbarhet; SRI; Banker; Kunder;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att analysera hur tre banker; Swedbank, SBAB och SEB arbetar med Corporate Social Responsibility (CSR) och hur deras kunder påverkas av och relaterar till dess CSR. Sedan framförallt börskraschen 2008, som till stor del skapades av bankers socialt och ekonomiskt oansvariga agerande, så har CSR begreppet ökat något enormt inom bankbranschen. Krisen har både skapats på grund av en avsaknad av CSR samt att CSR nu har blivit en lösning på den. Svenska Bankföreningen som företräder Sveriges banker menar att många svenska banker har kommit långt i sitt arbete med CSR. De beskriver bland annat hur bankerna arbetar med socialt ansvarstagande genom anställningsvillkor samt jämställdhetsfrågor men också hur bankerna jobbar med etiskt ansvarstagande för att motverka mutor och korruption. Forskningen inom CSR:s finansiella påverkan har visat på både positiva, negativa och neutrala resultat. Därför kommer studien att ta reda på hur banker arbetar med CSR och hur deras kunder relaterar till detta. Studien har triangulering som ansats. Tre personer har intervjuats, en per bank, genom semistrukturerade intervjuer. En enkätundersökning har genomförts centralt i Stockholm med totalt 111 respondenter och ytterligare 25 respondenter via en identisk internetenkät på Facebook. På grund av att studien har ett abduktivt angreppssätt har den teoretiska referensramen haft en ursprunglig form som sedan alternerats allt eftersom studien pågått för att skapa en grund till analysen. I slutändan består den teoretiska referensramen av CSR:s historia, CSR idag, Carrolls pyramid, Socially responsible investing (SRI), Screeningprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)