Konsten att förmedla företagskultur

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien syftar till att studera webbTV som ett annonseringsverktyg i relation till textannons vid platsannonsering på Internet. Studien ser specifikt till hur företagskultur förmedlas i en platsannons via webbTV gentemot en textannons. Studien antar en abduktiv ansats med en kvalitativ undersökningsmetod utifrån åtta personliga intervjuer med personer som nyligen sökt arbete och fem telefonintervjuer med personer på företag som tidigare använt eller använder sig av webbTV vid platsannonsering. I studien tillämpar vi teorier som Schein, employer branding och corporate image. Vi ser även till två kommunikationsteorier, Shannon och Weaver och Lasswell. Utifrån vår studie kan vi se att företagskultur förmedlas på ett tydligare sätt i en platsannons via webbTV i relation till en textannons. Till följd av videons ljud och rörliga bild kan företagskultur förmedlas på ett mer detaljerat sätt. När företagskultur framhävs på ett tydligare sätt stärks företagets employer branding, det vill säga attraktiviteten som potentiell framtida arbetsgivare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)