Svensk Elitfotbolls partnerskap med Unibet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien undersöker hur Svensk Elitfotboll balanserar sina intressenters olika intressen i ljuset av partnerskapet med Unibet. Syftet med studien är att utforska och analysera dynamiken samt konsekvenserna av hur Svensk Elitfotboll navigerar bland sina intressenter, med hänsyn till deras legitimitet. Genom teorier om legitimitet, intressenter och hyckleri analyseras studien. Intervjuer och enkätundersökning med Svensk Elitfotboll och de olika intressenterna har utförts för att utforska ämnet och fånga olika perspektiv. Studien undersöker hur Svensk Elitfotboll hanterar en mångfald av ibland motstridiga krav från intressenterna och adresserar begreppet hyckleri som en nödvändig och praktisk lösning för att tillfredsställa de varierande intressena hos deras intressenter. Genom den infallsvinkeln analyseras deras kommunikation och agerande i händelser relaterade till partnerskapet med Unibet och hur de har balanserat komplexa krav för att upprätthålla sin legitimitet. Slutsatsen pekar på att Svensk Elitfotboll genom anpassning till följd av sina intressenters förändrade intressen har stärkt sitt förtroende och säkerställt sin legitimitet. Studien bidrar med insikter om hur det är möjligt att att balansera motstridiga krav från olika intressenter för organisationer inom eller i samarbete med kontroversiella branscher.Nyckelord: Legitimitet, intressenter, hyckleri, spelindustrin, pengar kontra ansvar  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)