Bilderböckers magi : en kunskapsöversikt över att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa, analysera och presentera vad forskningen anser om att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk i grundskolans tidigare år, alltså årskurserna 1 till 6 där eleverna är mellan 6-14 år. Med undervisning i andraspråk och andraspråksundervisning menar vi exempelvis engelskundervisning i det svenska skolsystemet som utgår ifrån svenska som modersmål och förstaspråk. Vidare är syftet att dedidaktiska för- och nackdelarna med bilderböcker kartläggs och att vi ska kunna reflektera över det sammanställda kunskapsfältet. Urvalet av artiklar samlades in genom en systematisk litteratursökning i olika databaser. Artiklarna är primärstudier med en spridning över olika delar av världen. Forskarna i våra utvalda studier använder antingen kvalitativ, kvantitativ eller blandade datainsamlingsmetoder. Den samlade forskningen som vi tagit del av visar ensamstämmighet kring den positiva effekten av att använda bilderböcker i undervisning av andra språk. De olika forskningsstudierna fokuserar på olika språkförmågor såsom ordinlärning, läsning och skrivning. Utöver dessa lyfts vikten av motivation som central del i samtliga studier. Studierna lyfter även fram behovet av ytterligare forskning inom fältet och belyser bristen på språklärarnas kompetens och lärarnas begränsade tid för att på ett strukturerat sätt använda bilderböcker i andraspråksundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)