Se mig! Hör mig! Tala till mig! : En litteraturstudie om bemötande av äldre patienter

Detta är en Kandidat-uppsats från Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Åldrandet är en process som berör hela människan som inkluderar både kropp, själ, psyke, och det sociala sammanhanget där det är viktigt att värna om den äldres autonomi samt hens värdighet. Inom vården har sjuksköterskan det största ansvaret för att kunna identifiera individens omvårdnadsbehov. Ett gott bemötande och en öppen kommunikation är nödvändigt för att förstå individens behov och därmed kunna bidra till att främja individens hälsa. Syfte: Beskriva patienters upplevelser av bemötande inom sjukvården. En litteraturöversikt rörande åldrarna 65 och äldre i Sverige. Metod: Litteraturöversikten baseras på 12 vetenskapliga kvalitativa artiklar från databaserna Cinahl och MedLine samt en manuell sökning. Sökorden var dignity (värdighet), autonomy (autonomi), elderly (äldre), nursing (omvårdnad), patients (patient) perspective (perspektiv), older patient (äldre patienter), experiences (erfarenheter), health care (hälsovård), home nursing (hemsjukvård), emergency department (akutmottagning). Resultat: Litteraturöversikten påvisade att det rådde brister i bemötande av äldre patienter oavsett vårdform. När vårdpersonalen uppträdde på ett paternalistiskt sätt hotades den äldres självbestämmande och värdighet. Detta gav sig uttryck när personalen förutsatte vad som är bäst för patienten utan att samråda med hen. Situationer där personalen var stressade och uppträdde oengagerad resulterade i brister gällande kommunikation vilket orsakade att den äldre upplevde otrygghet, minskad delaktighet och misstro till vården. Diskussion: Resultatdiskussionen berör begrepp som värdighet, autonomi och integritet som hade stor betydelse för den äldre patientens upplevelse av bemötande. Dessa begrepp diskuteras gentemot den teoretiska utgångspunkten gällande vårdande kommunikation av Belinda Dewar (2011).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)