Pöbelmedia - Om populistiskt berättande i digitala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Högerpopulismen är på frammarsch i Europa, nu med en mer omfattande propagandaarsenal än någonsin, i vilken det senaste vapnet är de allt mer populära opinionssajterna. Uppsatsen undersöker hur narrativ konstrueras i högerpopulistiska opinionssajters nyhetstexter och hur dessa förändras över tid. Fallet består av 26 nyhetsartiklar publicerade på den svenska högerpopulistiska opinionssajten, Avpixlat.info varav hälften under 2012 och andra hälften 2015. Studien har en narrativanalytisk ansats som sökt synliggöra de återkommande förklarande metanarrativ som förs i bakgrunden av Avpixlats nyhetsartiklar för att avgöra om vi kan finna ett mönster i hur dessa används. Sist i uppsatsen diskuterar vi analysresultaten och försöker ge möjliga förklaringar till varför vi ser en förändring och vad förändringen kan säga oss om hur högerpopulistiska opinionssajter använder narrativ i sin strategiska kommunikation. Resultatet av studien visar att sajten återkommande använder sig av narrativa förklaringar i sin alternativa populistiska retorik och att användningen av dessa förhåller sig reflexivt till kontextuella omständigheter. Studien visar alltså att populismen gör skäl sitt namn genom att känna sin målgrupp, folket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)