Man förstår ju inte varför man inte sköter sig! En livsvärldsstudie om hur elever med AD/HD har upplevt sin skoltid

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Gia Haraldsson; [2014-04-24]

Nyckelord: specialpedagogik; AD HD; delaktighet; lärande;

Sammanfattning: Syfte Studiens syfte var att undersöka hur några ungdomar som fått diagnosen AD/HD ser tillbaka på sin grundskoletid. Frågeställningarna i studien utgick ifrån begreppen delaktighet och lärande. Metod Studien utformades som en retrospektiv, kvalitativ livsvärldsstudie grundad på kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer med 4 gymnasieelever, som fått diagnosen AD/HD. Avsikten var att nå elevernas livsvärldar genom en samtalsliknande djupintervju. Studien grundar sig på elevernas erfarenheter och upplevelser av sin skoltid. Resultat Elevernas berättelser tyder på en skolgång med låg delaktighet i relationer till kamrater såväl som i skolarbetet. Eleverna anser sig inte ha fått det stöd de har varit i behov av och menar att lärarna många gånger har haft en bristande förståelse för deras situation. Det som eleverna själva uppskattar är ett tydligt arbetssätt där mål, syfte och innehåll tydliggörs av läraren. De berättar också att de har lättare att hålla fokus i en lugn miljö med begränsade syn- och hörselintryck. Samtliga elever vittnar också om att relationen mellan lärare och elev är betydelsefull. Upplevelsen av att få en diagnos ser olika ut för de olika eleverna i studien. Tre av eleverna beskriver att de känner igen sig i diagnoskriterierna, medan en elev är mer skeptiskt inställd. Alla anser de sig dock ha fått ett förbättrat stöd efter diagnosticeringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)