"Alltså, grammatik är ju hela tiden!" : Lärares bild av grammatikundervisning med andraspråkselever i klassrummet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Den svenska skolan har under senare år tagit emot många elever från andra länder, vilket ställer nya krav på lärares kompetens inom andraspråksundervisning. Denna studie undersöker klasslärares strategier, anpassningar och förhållningssätt inom undervisningsområdet grammatik, när de har elever med svenska som andraspråk i klassen. Texten redogör för aktuell forskning på området och därefter presenteras yrkesverksamma lärares bild av situationen. Resultatet har sedan tolkats utifrån ett funktionellt perspektiv på språkinlärning. Genom studiens intervjuer och observationer har det visat sig att de tillfrågade lärarna har olika kunskap och erfarenhet om effektiva metoder för att utveckla andraspråkselevers grammatiska färdigheter. De är dock ense om att ett andraspråks grammatik utvecklas som bäst i sociala sammanhang och de är alla influerade av ett funktionellt perspektiv på undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)