Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Ämne SMT 302, Kandidatuppsats, 10 poäng. Författare Alexander Palmgren Henrik Andréasson Problembeskrivning Det finns begränsade studier som konkret visar om enklare exponeringar av vissa utvalda produkter eller varugrupper skapar större uppmärksamhet hos kunden. Syfte Denna uppsats syftar till att analysera några olika exponeringars betydelse för impulsköp av förbrukningsvaror i livsmedelshandel. Frågeställning Spelar exponeringens utformning någon roll för att fånga kundens uppmärksamhet? Metod Med hjälp av kvantitativa observationer samt kvantitativa intervjuer kommer vi att besvara uppsatsens frågeställning. Teori Med hjälp av litteratur om butiksinredning, exponering, kundrörelsemönster, konsumentbeteende och annat till ämnet passande litteratur har vi konstruerat exponeringar som kan inspirera kunder att handla mer. Vi har även använt oss av sekundärdata i form av vetenskapliga artiklar. Empiri Empirin består av en fältundersökning på två utvalda ICA Maxi butiker där vi valt att studera kunders reaktioner på olika exponeringar. Slutsats Huvudsakligen fann vi två stora slutsatser. Dels att en exponering i gång säljer bättre om den är oorganiserad. Detta beror på att kunderna upplever varorna som billiga och får en känsla av att dem gör ett klipp. Det andra är att en exponering på en vägg utmed en gång säljer bättre om den är organiserad. Här fick vi känslan av att priset inte var den viktigaste faktorn. Det var snarare exponeringen i sig som lockade och inspirerade kunderna till köp. Med dessa slutsatser kan vi helt klart konstatera att exponeringens utformning spelar en stor roll för att fånga kundens uppmärksamhet. Nyckelord Exponeringar, butiksatmosfär, impulsköp, uppmärksamhet, konsumentbeteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)