Ägareffekter på CSR-Strategier

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Vi ämnar öka förståelsen kring hur olika ägartyper påverkar ett företags CSR-strategi genom att utföra en fallstudie på den svenska apoteksbranschen. Detta innefattar företagens prioritering och involvering av sina intressenter samt hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Metod: Vi har valt en kvalitativ metod och genomfört vår undersökning med semistrukturerade intervjuer. Urvalet består av de tre största aktörerna på apoteksmarknaden, Apoteket AB, Apotek Hjärtat samt Kronans Apotek.. Teoretisk referensram: För att ge stöd åt vår analys tar vi hjälp av CSR-teori, intressentteori och kommunikationsteori. Vi kommer också presentera för och nackdelar med vald teori för att öka förståelsen kring dessa. Empiri: Empirin består av både primär och sekundärdata. Primärdata i form av intervjuer med CSR-ansvarig på respektive apotek och sekundärdata från apotekens hemsidor och sociala medier. Vi har också undersökt tidigare studier i ämnet. Slutsats: Vi har i vår undersökning kommit fram till att ägarna och deras intressen påverkar apotekens CSR-strategier i hög grad. Huruvida ägarna är statliga eller privata spelar dock mindre roll än kulturen i det land där ägarna är baserade. De svenska ägarna i studien är mycket involverade i CSR-arbetet vilket leder till mer explicita strategier och mer intressentinvolvering. Den finska ägaren är mindre involverad vilket leder till en mer implicit CSR-strategi och mindre intressentinvolvering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)