Stapla

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: En pedagogisk institution, en förskola. Hur kan en förskolas pedagogik reflekteras i byggnaden. Hur kan rummen skapas för att återspegla de pedagogiska grundstenar som lärarna undervisar. Pedagogiken i det här fallet är Reggio Emilia. En pedagogik vars huvudintresse är att tillåta barnen utforska kreativt. Pedagogiken kretsar kring detta men hur kan det gestaltas? Kan byggnaden i sig tillåta kreativitet? Reggio Emilia-pedagogiken arbetar likt oss arkitekter i projekt. Barnen utforskar sin omgivning i projekt av olika slag. Genom att skapa ett system för barnen och lärarna att bygga rum med kan byggnaden i sig bli en del av deras projekt. En kub och ett rätblock blir receptet för detta system. Mellan flyttbara korspelare som stabiliserar kan byggstenarna användas för att skapa rum genom utforskning. För att programmera byggnaden har jag läst litteratur kring Reggio Emilia och låtit arkitekturen präglas av pedagogiken. Vissa av de formgivande besluten är direkt hämtade ur den litteratur jag läst medan vissa är tolkningar av litteraturens idéer och tankar. Bland andra följande punkter har bidragit till byggnadens gestaltning: Ateljén har jag i mitt läsande identifierat som det absolut viktigaste rummet. Ateljén anläggs på pelare ovanför det gemensamma rum som skapas i mitten av leklandskapet. Förvaring är viktigt då dokumentation ses som en viktig del i samspel med lärandet vilket krävs för projektbaserad undervisning Barnen ska kunna röra sig fritt över förskolan för att främja utbytet mellan årskullar vilket talar för en öppen plan Mottagandet ska vara välkomnande, avskedet skall ej stressas – därför anordnas ett särskilt avskedsrum i entréplan för att möjliggöra detta samt låta föräldrar gå igenom barnens tidigare aktiviteter som en del av avskedet Barnet välkomnas av de vuxna och andra barn – vilket leder till att trappan och hissen möter det gemensamma lekrummet Utrymmet organiseras efter interaktion mellan barn i olika åldrar – vilket talar för stora gemensamma och små intima rum Bandet mellan hem och skolmiljö är viktigt för att möjliggöra för barnen att ta saker till och från skolan – vilket tillsammans med dokumentationspunkten talar för individuell förvaring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)