Att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare arbetar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter bland de yngsta eleverna; ser de några mönster som indikerar vem som senare kan få svårigheter med att läsa och skriva? Studien tittar också på vilka planer de tre olika skolorna har för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. Respondenterna har tre olika utbildningar, förskollärare, speciallärare och grundskollärare. Studien är gjord med ett kvalitativt förhållningssätt med semistrukturerade intervjuer och med sociokulturell teoretiskt perspektiv. Alla de intervjuade lärarna hade lång erfarenhet av att arbeta med elever med läs- och skrivsvårigheter. Resultaten visar att elever med sämre språklig förmåga och sämre fonologisk medvetenhet riskerar att senare utveckla läs- och skrivsvårigheter. Men resultaten pekar också på att läs- och skrivsvårigheter ofta beror på något annat än att barnet har problem med läsningen eller skrivandet i sig. De olika skolornas planer på att upptäcka svårigheterna har två saker gemensamt; att göra det obligatoriska bedömningsstödet ”Hitta språket” som ges ut av Skolverket, men också att använda LexPlore som är obligatoriskt i denna kommun. Mönstret som hittats i studien var att flickor oftare än pojkar uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)