Matematik på samlingen ”En Elefant balanserade” - Hur kan vi förbättra barns förståelse kring matematik i förskolan?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Ida Lassus; [2024-02-29]

Nyckelord: Matematik; Variationsteori; Förskola; Aktionsforskning;

Sammanfattning: Förskolan ska arbete utifrån alla barns lika rättigheter till en likvärdig utbildning och se till att de får lära sig matematik på sin nivå. Därav undersöks i denna studie hur arbetet med matematik kan förbättras på samlingen, genom att fokusera på en enskild aktivet, sången Fem elefanter balanserade. Detta utvecklingsarbete har skett i nära samarbete med arbetslaget, med de två pedagogerna Elin och Lisa på avdelningen Rubinen. Data är insamlad genom videoinspelade observationer, loggbok och avslutande. Sammanlagt har arbetslaget haft fyra handledda träffar och infört fyra aktioner på avdelningen, resultaten från tidigare aktioner har legat till grund för planering av nästkommande aktion. Fynden är analyserade med hjälp av tidigare forskning i teman som, barns matematiska, förskollärarens attityder till matematik och hur variation teori kan användas som planering av undervisning. Samt används en variation teoretiskt ramverk som stöd i analysen. Resultaten visar på att pedagogerna fick högre förtroende till sin förmåga att undervisa matematik. Samt att genom följa barns initiativ skapas nya dimensioner i undervisningen och variation kan tillämpas. Mindre ändringar i aktiviteten, kan göra barnen mera intresserade och delaktiga i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)