Styrning vid lunchsituationer i förskolan - En studie om pedagogers styrningsstrategier.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie fokuserar på att undersöka vilka strategier som pedagoger använder sig av i förskolan under lunchsituationer. Vi valde att studera just lunchsituationer för att det är en situation under dagen som vi av tidigare erfarenheter vet är inramat av regler, struktur och rutiner. Studien bygger på två frågeställningar; 1. Vilka styrningsstrategier kan urskiljas under lunchsituationerna? 2. Vilka normer och regler framkommer under lunchsituationerna? Genom att undersöka vilka strategier som pedagogerna använder sig av för att vägleda barnen mot ett önskvärt beteende, kunde vi också urskilja normer och regler. För att besvara våra frågeställningar och uppnå vårt syfte använde vi oss av förskolans enheter för att genomföra videoobservationer och anteckningsblock för fältanteckningar. Undersökningen gjordes vid fyra olika lunchsituationer med fyra olika förskollärare på två olika förskolor. Vi kunde konstatera att makt är något som finns i förskolans vardag, det är en makt som inte går att frångå eller ta bort. Pedagoger som verkar inom förskolan har ett ansvar att följa styrdokument och uppnå läroplanens mål samt ett ansvar att se till att alla barn är säkra och får sina behov tillgodosedda. Därför krävs det en viss typ av maktutövande inom förskolans verksamhet för att uppfylla dessa krav. Vi har märkt att maktutövande kan ske både omedvetet och medvetet. Det gör att målet med den här studien blir att i någon mån bidra till reflektion hos pedagoger som vill synliggöra vilka styrningsstrategier som används. Vårt resultat har presenterats i en tematisk analys, där vi redogör för de 4 olika strategier som vi kunde urskilja samt de normer och regler som framkom i våra observationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)