Avgå alla! : En studie om problematiken kring styrelsearbete i fotbollsklubbar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Inledning: ”Fixar ni (styrelsen) ekonomin så skall vi (sportledningen) fixa sportresultaten!” Så här kan en fotbollsklubbs verksamhet beskrivas. Den består av två verksamhetsdelar, den sportsliga och den affärsmässiga. De Allsvenska klubbarna har i dag en omsättning motsvarande små eller medelstora företag vilket leder till att stor vikt bör läggas vid att sköta ekonomin väl. Att sitta i en fotbollsstyrelse borde följaktligen vara som att sitta i en vanlig bolagsstyrelse. Men riktigt så enkelt är det inte. I 2013 års Allsvenska hade klubbarna över 1,8 miljoner besökare och i Superettan över 220 000 besökare på arenor över hela Sverige. Detta gör klubbarna till något helt annat än bara ett vanligt företag då det finns en oerhört stor intressentgrupp som ständigt bevakar och vill vara med och påverka riktningen för klubben. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera om det finns skillnader i styrelsearbete i en fotbollsklubb i jämförelse med ett vanligt bolag. Vidare syftar uppsatsen till att identifiera och beskriva vilka kompetenser som anses vara eftersträvansvärda hos styrelseledamöter i fotbollsklubbar, samt kartlägga nuvarande och tidigare kompetenser i styrelserna. Frågeställningar: Finns det principiella skillnader i styrelsearbetet mellan en fotbollsklubb och ett traditionellt företag? Vilka i så fall? Vilka kompetenser, egenskaper och erfarenheter anses att en fotbollsstyrelse bör inneha? Hur ser styrelsesammansättning ut inom elitfotbollsklubbarna? Metod: Studien har en kvalitativ forskningsstrategi. Semi-strukturerade intervjuer har genomförts med tio respondenter. Resultat och slutsats: Studien visar på att det finns tendenser som antyder att det finns tre skillnader i styrelsearbete mellan traditionella företag och fotbollsklubbar. Till skillnad från ett traditionellt företag finns det i en fotbollsklubb en mindre grad av långsiktigt tänkande, verksamheten saknar vinstgenererande syfte samt att det finns en annan typ av emotionella band till en fotbollsklubb. Kompetens inom områdena ekonomi, kommunikation och marknad anses vara de mest eftersträvansvärda kompetenserna i en fotbollsstyrelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)