Fräsningens inverkan på en effektiv återvinning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Världen behöver ställa om till en cirkulär ekonomi och asfalt är en produkt som är 100 procent återvinningsbar. Hanteringen börjar redan när beläggningen skall fräsas eller rivas. Genom att optimera denna process, kan asfalten återvinnas mer effektivt. Syftet med denna studie är att studera vad som förekommer med returasfalten när den fräses och vilka styrparametrar som asfaltfräsen kan påverka för att gynna en effektiv återvinning. Studien skall med hjälp av klimatberäkningar belysa hur klimatpåverkan förändras om krossningsprocessen annulleras och ersätts med siktmaskin, samt vilka konsekvenser detta ger. Metoderna som användes för att besvara frågeställningarna var laboratorietester, intervju, klimatberäkningar och litteraturstudie. Resultatet påvisade att maskinhastigheten var den största styrande faktorn för andel klumpar, nedbrytning och fillerandel för stenaggregatet. Ett mönster som påträffades under studien var att en lägre beläggningstemperatur under genomförd fräsning resulterar i att returasfalten blir mer finfördelad, än jämförelsevis på sommaren. Detta påträffades då en av fräsningarna genomfördes en månad senare när temperaturen var 10 grader lägre. Det är viktigt att förstå att siktmaskinen i regel kommer innebära högre fräsningskostnader, men ger i gengäld lägre klimatpåverkan och kostnad för att bearbeta returasfalten till ett granulat som kan användas av asfaltverket. De högre fräsningskostnaderna grundar sig i att siktmaskin sätter högre krav på returmassorna, vilket i regel kommer innebära en lägre fräsningshastighet. Genom att ersätta krossmaskinen med en siktmaskin reduceras utsläppsnivån mer än 99 procent vilket är ett kliv mot klimatmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)