DIGITALA LÄROMEDEL I PRAKTIKEN En kartläggning av lärares upplevelse av användningen av digitala läromedel i grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Den svenska skolan digitaliseras och införskaffandet av digitala läromedel är en del av processen. När läromedlen börjar användas leder det till förändringar i undervisningen och i övrigt arbete. Förändringarna och dess konsekvenser för skolan behöver tydliggöras och de krav digitala läromedel måste uppfylla behöver klarläggas. En IT-strategi och en handlingsplan har formulerats av berörda myndigheter för att klargöra hur skolan bör digitaliseras. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att användningen av digitala läromedel fungerar i praktiken samt bringa klarhet i vilka faktorer som är viktiga för att säkerställa en fungerande digitalisering i utbildningsmiljö. En viktig aspekt av studien är att undersöka den teknologiska acceptansen samt de kunskapstyper som är avgörande i ett teknikbaserat undervisningssammanhang. För att ge en holistisk bild av användningen och dess kontext valdes Technology Acceptance Model och Technological Pedagogical Content Knowledge som ramverk. Studien genomfördes i tre faser: observation, enkätundersökning samt kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärare. Resultatet visar att pedagogiskt förhållningssätt och ämneskunskap påverkar användningen av digitala läromedel. Otillräcklig teknisk kunskap begränsar också användningen av läromedlet och påverkar även andra faktorer relaterade till digitaliseringen. Resultatet pekar ut egenskaper som anses viktiga hos ett digitalt läromedel. Det visar också på att det inte finns någon gemensam bild av hur utmaningar med digitaliseringen av skolan ska hanteras och vilken roll det digitala läromedlet ska spela. Slutsatsen är att användningen av digitala läromedel fungerar, men inte optimalt. Ytterligare extern teknisk kunskap kan behövas då läraren behöver fokusera på sin roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)