Skoldagens fria tid.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod i syfte att förändra och förbättra elevernas raster med hjälp av rastaktiviteter. Detta för att främja meningsskapande, sociala samspel, fysisk aktivitet och på lång sikt även den psykiska hälsan. För att skapa en nulägesanalys har vi genomfört en elevenkät och observationer på skolgården under elevernas längre raster. I arbetet förklaras aktionsforskning och hur vi har genomfört vår studie utifrån aktionsforskningens cykliska processteg. Vi skriver även om vilka fördelar som en väl fungerande rastverksamhet kan bidra till. Vår erfarenhet av rastverksamhetens innehåll och funktion är att det är en ostrukturerad tid där eleverna lämnas fritt till att göra vad de vill medan lärare och annan skolpersonal får ta paus. Att vara rastvärd är en arbetsuppgift som helst undgås och de få rastvärdar som finns tillgängliga för eleverna har endast tid för att säkerställa tryggheten på skolgården. Med detta utvecklingsarbete vill vi ge inspiration till att fler skolor startar upp rastaktiviteter för att gynna elevernas harmoniska utveckling. Dessutom vill vi sprida våra kunskaper kring vilka möjligheter rasten har och väsentligheten som finns i att planera lekmiljön för att eleverna ska känna att rasten är en meningsfull tid. Ett utvecklingsarbete är en långsiktig process och därför är det svårt för oss att se ett tydligt resultat som dessutom går att generalisera. Däremot kan vi se att rastaktiviteter är mycket värdefulla för de elever som behöver stöttning i både det sociala samspelet och i de val av lekar och aktiviteter som sker ute på skolgården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)