Attrahera, utveckla & behålla - En explorativ studie om två företags förhållningssätt till Employer Branding

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån två företags perspektiv, utforska innebörder i Employer Branding som fenomen och begrepp samt hur detta relaterar till arbete med Human Resources. Avsikten är vidare att belysa arbetsmarknadens utveckling med fokus på immateriella värden och flexibilitet, i förhållande till begreppet Employer Branding. Arbetsmarknadens utveckling skapar, vad Allvin, Aronsson, Hagström, Johansson & Lundberg (2006) beskriver som “det nya arbetslivet” vilket präglas av bland annat ökade krav på flexibilitet för såväl individer som organisationer. En effekt av det nya arbetslivet är enligt Allvin et al. (2006) en förändring i lojalitet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Något som enligt Dyhre och Parment (2009) skapar behov hos företag att binda medarbetare till sin organisation. Arbete med immateriella värden, såsom varumärke och intern kultur blir enligt författarna därmed aktuellt för företag att fokusera på då det kan främja individers behov av självuppfyllelse och bekräftelse. Employer Branding kan då vara en strategi för företag att förhålla sig till i detta arbete (Dyhre & Parment 2009). Studien är kvalitativ och har en explorativ ansats (Kvale & Brinkmann 2009) för att beskriva två företags förhållningssätt till innebörder av Employer Branding i deras arbete med att attrahera, utveckla och behålla medarbetare. Studien utforskar två organisationers förhållningssätt till innebörder av begreppet. Dock med främsta fokus på en av de utvalda organisationerna, ett medelstort tjänsteföretag, där även medarbetares subjektiva upplevelser om vad en attraktiv arbetsgivare är, lyfts fram. Resultatet analyseras utifrån tre valda teman; attrahera, utveckla samt behålla, vilka återspeglar innebörder av begreppet Employer Branding. Den samlade uppfattningen om vad en attraktiv arbetsgivare är uttrycks av de intervjuade medarbetarna i det medelstora företaget, bero på bransch och medföljande krav på utveckling. Immateriella värden, som kreativitet och innovation framkommer även påverka en arbetsgivares attraktionsförmåga. I empirin nämns flertalet aktiviteter i det medelstora företaget som kan relatera till innebörder av Employer Branding. Det multinationella företaget arbetar strategiskt med Employer Branding som strategi för att bland annat attrahera en utvald målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)