Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Ursula Cristina Rastoder; Soz Abdul Said; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt   Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. Den kvalitativa forskningsansatsen är utgångspunkten i denna studie, detta för att närma oss en uppfattning kring fenomenet. Vi har utgått från observationer och semistrukturerade intervjuer i det empiriska materialet. För observationerna valde vi två förskolor A och B med olika socioekonomiska och kulturella särdrag och vi har intervjuat tre förskollärare och en barnskötare som arbetar i förskolorna som vi observerade. Resultatet analyseras med hjälp av Halls användning av begreppen kulturell identitet och mångkulturalism, i kombination med förståelser av interkulturell pedagogisk kompetens som har utvecklats av forskarna Lorentz och Lahdenperä. Empirin uppdelas i tre delar som är pedagogernas medvetenhet och respekt för olika kulturer, pedagogernas utmaningar i relation till kulturell mångfald och vems är ansvaret. Observationerna har visat komplexiteten med att implementera läroplanens grundläggande värden i praktiken. Resultatet av intervjuerna har synliggjort pedagogernas medvetenhet och respekt i beskrivandet av kulturell mångfald. Pedagogerna har lyft fram olika utmaningar som de bemöter med vårdnadshavarna såsom förståelsen av språket och hur den svenska förskolan fungerar. Pedagogerna lägger delvis ansvaret på vårdnadshavarna när det gäller kulturkrockar och barns lärande. Pedagogerna anser att det inte endast är förskolans ansvar att lära barnen, utan att vårdnadshavarna har en roll i detta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)